Spustili sme online kampaň zameranú na boj proti obchodovaniu s ľuďmi. Pieseň s videoklipom je súčasťou celoslovenskej preventívnej kampane s názvom Nenechaj sa zotročiť. Charita ňou chce viac hovoriť o reálnych nástrahách novodobého otroctva, ktoré často zasahuje marginalizované skupiny v najchudobnejších regiónoch Slovenska.
Anglicko patrí stále medzi finálne destinácie obetí obchodovania s ľuďmi a aj veľa Slovákov tam končí ako obete obchodovania. Tento fakt potvrdzuje nielen Ministerstvo vnútra, Veľvyslanectva Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska, ale aj štatistiky a desaťročné skúsenosti projektu STOP obchodovaniu s ľuďmi v SKCH. „Za posledný rok – dva sa stávajú obeťami obchodovania väčšinou ľudia z rómskej komunity, ktorí cestujú za prácou práve do spomínaného Anglicka. V našej najnovšej kampani sme sa preto zamerali na nich. Nechceli sme však spustiť kampaň od stola, a preto jej predchádzal prieskum. Išli sme do terénu, oblastí, kde sme mali odporúčania od odborníkov a terénnych pracovníkov, že je potrebná takáto kampaň a overovali sme si to. Bolo to náročné, no boli sme obozretní,“ vysvetľuje Jana Verdura, manažérka projektu.
Kampaň „Nenechaj sa zotročiť“ má dve línie. Prvou je terén – 12 vzdelávacích podujatí naprieč celým Slovenskom, a to práve v oblastiach, kde je osveta najviac potrebná.
Vzdelávacie workshopy boli v Orechovom dvore, Šarišskom Jastrabí, Spišskej Novej Vsi, Lučenci, Muráni a Jelšave. Do konca mája pôjde odborný tím SKCH vzdelávať ľudí aj do Stropkova, Lipian, Pavloviec pod Uhom, Sečoviec, Plaveckého Štvrtka, Brezna a Jarovníc.„Najlepšie je školiť priamo dospelých z komunít, ktorí sú schopní vo svojej rodine, dedine a známym odovzdať informácie. Oslovili sme aj terénnych pracovníkov, ktorí s nimi pracujú, aby aj oni vedeli rozpoznať riziká, či nie sú priamo v osade obchodníci alebo či niekto nebol zneužitý,“ hovorí o podstate prednášok rehoľná sestra Bohumila, ktorá je súčasťou tímu STOP obchodovaniu s ľuďmi.
Doteraz sa vzdelávania zúčastnilo 250 ľudí. „Mali sme veľmi pozitívnu spätnú väzbu najmä v Spišskej Novej Vsi a Lučenci – kde aj po skončení kampane plánujeme ísť ešte raz, lebo majú o naše preventívne aktivity záujem. To, čo im bolo povedané si sami reflektovali a prichádzali na to, keďže pracujú s cieľovou skupinou, že v niektorých prípadoch mohlo ísť o obchodovanie s ľuďmi. A keďže predtým potrebné informácie nemali, nevedeli, že došlo k obchodovaniu,“ dodáva Verdura.
Preventívna kampaň Nenechaj sa zotročiť sa v máji presúva z terénu aj do online sveta. Keďže aj mladí Rómovia sú veľmi aktívni na sociálnych sieťach, pracovníci z projektu STOP obchodovaniu s ľuďmi stavili na sériu videí a pieseň od hudobnej skupiny Gipsy Čáve s názvom Dávaj si pozor bráško, ktorá by mala zrozumiteľným jazykom mládeži povedať, že zotročenie je reálne aj na Slovensku a opatrnosť je potrebná.
Pod tvorbu online kampane sa podpísala agentúra Autentik, k spolupráci na kampani prizvala aj známeho rappera Ega, ktorý nahral svoj odkaz mladým.
Kampaň „Nenechaj sa zotročiť“ vznikla za finančnej podpory Veľvyslanectva Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.